Magövningar gym: De bästa övningarna, med videos

Vi får ofta frågan om vilka magövningar på gym vi rekommenderar. Med det sagt har vi tagit fram de bästa magövningarna för en fastare och mer tonad mage.

Dessutom har vi spelar in videos för alla övningar så att du kan få in tekniken. Det är nämligen minst lika viktigt som att hitta rätt övningar.

Vem passar våra magövningar för gym?

  • Magövningarna är perfekta för dig som vill träna magens alla olika muskler.
  • Samtidigt som du har tillgång till ett gym.
  • Och slutligen är övningarna lika effektiva för en tjej som för en kille.

Fördelar med att träna magen

Genom att välja rätt magövningar för gym får du en tonad och snygg mage. Dessutom förbättrar du din hållning, både i vardagen och när du tränar andra övningar.

Effekten av en bättre hållning i vardagen är att du ofta upplevs som något längre, eftersom du orkar att stå och sitta rakare upp.

Samtidigt kan du även uppleva att du blir starkare i andra övningar eftersom mycket kraft kommer från just magen.

Till sist är en stark mage också ett utmärkt skydd mot framförallt ryggskador som ryggskott och ischias, vilket är vanliga ryggskador i Sverige.

Kan man bränna fett på magen?

Om du någonsin undrat om det går att bränna fett endast på magen, så är du inte ensam. Det är tyvärr en seglivad myt, för visst bränner magövningar på gym lite kroppsfett, men kroppen väljer själv vart fettet ska tas från.

Däremot ser en vältränad mage fastare ut. Eftersom musklerna bakom “fyller ut” och håller på plats fettet som alltid finns på magen. Det i sin tu gör att en vältränad mage ser smalare ut.

Tips! Läs gärna vår artikel om att gå ner i vikt för att lära dig mer om viktnedgång!

Teknik och utförande

För att få bättre resultat och samtidigt slippa skada dig är det viktigt att få in rätt teknik när du gör dina magövningar på gym. Med andra ord, om en övning är ny för dig, börja lätt!

För att inte tala om variation för maxade resultat. Vilket innebär att du måste variera antalet repetitioner, ordningen och vilka magövningar du gör.

Med det sagt är en bra tumregel för magövningar på gym:

  • Första månaden: 20 repetitioner och vila ~ 30 sekunder mellan varje set.
  • Andra månaden: 15 repetitioner och vila 30 – 60 sekunder mellan varje set.
  • Tredje månaden: 10 repetitioner och vila 1 – 1,5 minut mellan varje set.

Du kan träna magövningarna i olika ordning och 2 – 3 gånger per vecka. Antingen gör du alla på samma träningspass, eller så väljer du två övningar första månaden för att byta ut en övning nästa månad. Så att du ständigt cirkulerar övningarna och inte vänjer kroppen vid ett mönster.

De bästa magÖvningarna för gym

Här är de bästa magövningarna för gym och vi rekommenderar crunches, inte situps. Anledningen är att situps aktiverar ländryggen onödigt mycket, vilket kan ge ryggproblem och även gör att det blir svårare att träna magen effektivt. Crunches å andra sidan, aktiverar magen bättre eftersom du gör en mindre rörelse, där bara magen är mer i fokus.

Slutligen har vi valt ut magövningar som tillsammans tränar hela magen. Alltså, övre och nedre magmusklerna samt bålen (magmusklerna du inte ser men som är minst lika viktiga).

Magövningarna

Ligg på bollen med fötterna brett isär. Rulla så långt bakåt du kan utan att tappa balansen eller fotfästet. Lyft huvudet och överkroppen så högt upp som möjligt, utan att den nedre delen av ryggen mister kontakten med bollen. Sänk långsamt tillbaka. Känns övningen för lätt kan du ta en hantel eller viktplatta och hålla bakom huvudet. Fokus: Övre magmusklerna
Ligg raklång på rygg med armarna sträckta ovanför huvudet och dra ihop magmusklerna så att fötter och händer möts uppe i luften. Håll emot på tillbakavägen och jobba explosivt uppåt. Tänk på att ha raka armar och raka ben under hela övningen. Fokus: Nedre magmusklerna
Placera fötterna i ett TRX-band med ansiktet mot golvet och med raka ben. Håll även armarna raka och rakt under axlarna. Dra sen in knäna mot armbågarna till att höftlederna är ungefär 90 grader. Återgå långsamt och kontrollerat till startposition. Fokus: Bålen
Sitt ner på knä, håll fast repet vid halsen och krumma överkroppen neråt/framåt med målet att nudda din navel med näsan. Tänk på att dra in magen under övningen för att aktivera magmusklerna och att jobba med överkroppen i en krummande rörelse. Alltså från sträckt läge till kutande läge för att inte aktivera höftböjarna. Fokus: Övre magmusklerna

Samtidigt som magövningar på gym är en bra start så är det självklart bra om du tränar resten av kroppen också! Med det sagt, om du vill ha ett träningsprogram för hela kroppen så har vi även det. Vi har scheman för att träna hemma eller på gym och du kan dessutom prenumerera på nya träningsprogram varje månad, gratis.

Vi använder kakor för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta vara på SFKH.se godkänner du vår hantering av data. View more
Okej