Kosttillskott för träning. Vi har hittat det bästa

Vi har gått till botten med vilka (lagliga och säkra) kosttillskott som är bäst för din träning, enligt forskningen.

Resultatet vi har kommit fram till är att det bästa kosttillskottet för träning är EAA. Eftersom det bidrar till mer muskler på kortare tid. På samma sätt kan även kreatin bidra till mer muskler på kortare tid eftersom det ökar din uthållighet när du tränar, vilket gör att du orkar trötta ut musklerna mer. Vi gillar Bodylabs kosttillskott eftersom de är rena och är av hög kvalitet.

Sedan behöver du också en shaker för att blanda ditt EAA/kreatin med vatten. Efter det är det bara att träna på, ta dina kosttillskott och njuta av resultaten! Och du kan läsa om hur man doserar EAA och kreatin längre ner i artikeln.

en shaker för att blanda vatten och kosttillskott för träning
En ”shaker”

Vad är kosttillskott inom träning?

För att få bättre fokus, mer uthållighet eller snabbare muskeltillväxt kan du ta kosttillskott. Det är ett pulver som du enkelt blandar ut med vatten och som innehåller ett eller flera näringsämnen.

Vem borde ta kosttillskott?

Kosttillskott är till för dig som vill ha snabbare och bättre resultat av din träning. Och håller du dig till säkra (och lagliga!) kosttillskott så är nackdelarna få, ofta finns det inga. Sedan behöver du såklart träna rätt och regelbundet. När det gäller träningen kan du läsa mer och ta del av våra gratis träningsprogram här.

Slutligen spelar det ingen roll om du är man eller kvinna, kosttillskotten fungerar på samma sätt.

Hur tar man det?

Du tar vanligtvis kosttillskott för träning genom att blanda ut ett pulver med vatten i en “shaker” (typ vattenflaska med ett nät i som hjälper till att finfördela pulvret). Sedan skakar du för att vattnet och pulvret ska blandas och dricker därefter blandningen direkt ur shakern.

Vilka olika kosttillskott för träning finns?

De finns en uppsjö av olika kosttillskott för träning och vi har valt att ta upp de vanligaste.

Proteinpulver

Protein i pulverform ger en mer effektiv muskeluppbyggnad och har funnits länge. Därför har det varit populärt under lång tid men tappat i popularitet de senaste åren eftersom nyare kosttillskott visat sig mer effektiva.

Rekommenderas ej.

EAA

Sen har vi EAA som står för “Essential Amino Acids” och består av de 9 livsnödvändiga aminosyror vi människor behöver. Detta är byggstenarna för dina muskler och framställs genom att bryta ner protein.

Alltså behöver inte din kropp bryta ner EAA för att bygga muskler, det är redan klart.

Så det gör att EAA är överlägset proteinpulver och studier har visat på ökad muskeltillväxt om +350% när man tar EAA innan och efter träning.

Bonus! Tar du EAA slipper du tänka på att äta extra proteiner i din kost, EAA räcker då som extra proteinkälla.

Vi rekommenderar! ⭐️

BCAA

I likhet med EAA har vi BCAA. Det står istället för Branched Chain Amino Acids och är vanligen 3 av de 9 essentiella aminosyrorna.

Men man vet inte exakt vilka av de 9 essentiella aminosyrorna som är viktigast för muskeltillväxt, därför är EAA ett säkrare kort. Och utan nackdelar!

Rekommenderas ej.

PWO

Ett annat vanligt kosttillskott för träning är PWO, eller “Pre-Workout”. Det ger nämligen ett skärpt fokus tack vare framförallt koffein och andra uppiggande ingredienser.

Men problemet med PWO är att om du tränar utan det någon gång, är det lätt att känna dig orkeslös och trött. Kroppen vänjer sig även vid uppiggande tillskott så vi rekommenderar inte PWO för regelbunden användning.

Rekommenderas ej.

Kreatin

Nästa populära tillskott på listan heter kreatin och finns naturligt i våra muskler för att bidra till uthållighet. Samtidigt går det att boosta sin kreatindepåer genom tillskott, vilket då gör dig mer uthållig med bättre resultat som konsekvens.

Men det ska sägas att en ungefär en tredjedel av alla som provar kreatin inte märker något skillnad. Så var uppmärksam om du provar det!

Vi rekommenderar! ⭐️

Dosering av kosttillskott

Så här doserar du EAA: Ta 10 gram pulver före och 10 gram efter träning, blandat med valfri mängd vatten i en shaker. Men vill du göra livet enklare kan du antagligen sippa på blandningen under träningspasset.

Så här doserar du kreatin: De första fem dagarna tar du 5 gram kreatin, utblandat i ett glas vatten. Gör detta utspritt fyra gånger per dag. Sedan räcker det med att ta 5 gram en gång per dag. Får du ingen effekt efter en vecka kan du sluta ta det.

kosttillskotten kreatin och eaa för träning

bästa kosttillskott för träning

Summa summarum är de bästa kosttillskotten för träning EAA och kreatin (monohydrat). Detta eftersom forskningen tydligt har visat att EAA bygger mest muskler och kreatin ger bättre uthållighet. Vidare behöver du också köpa en shaker, som behövs för att blanda kosttillskotten med vatten.


Referenser till kosttillskott för träning

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2019.00147/full

https://academic.oup.com/jn/article/132/10/3219S/4687074

Författare

Johan

Vi använder kakor för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta vara på SFKH.se godkänner du vår hantering av data. View more
Okej