Innan pandemin var det ganska få som jobbade hemifrån. Det har ändrats totalt. Nu jobbar en klar majoritet hemifrån bland de som har ett skrivbordsjobb.

Det plötsliga skiftet till att jobba hemifrån har dock medfört en del problem. Ett problem som vi på SFKH har uppmärksammat är att folk inte har några bra, ergonomiska arbetsplatser i sitt hem. Andra vet inte riktigt hur de ska sitta för att slippa få ont i kroppen, trots goda förutsättningar. Den här artikeln reder ut hur du kan sitta och jobba för att slippa få ont i kroppen, eller iaf minimera eventuell smärta som du har, t.ex. i ländryggen. Vi går igenom varje beståndsdel i din arbetsplats med lite riktlinjer. Först ut är kontorsstolen, viktig, otymplig och tyvärr rätt dyr (om den ska vara hyfsat ergonomisk).

Stolen

För att få till den där ergonomiska ställningen som passar just dig så behöver din stol nästan vara helt anpassningsbar efter din kropp. Det betyder att den ska ha många vreden, spakar och rörliga delar.

Du bör kunna:

  • Höja och sänka stolens höjd så att dina knän har en 90 gradig vinkel när du sitter ner
  • Stolsdynan får även gärna vara justerbar framåt och bakåt, så att du kan få ett perfekt stöd under knäna, oavsett hur långa eller korta ben du har.
  • Vidare bör du även kunna justera armstöden, både framåt och bakåt men även i sidleds och givetvis också på höjden. Dina underarmar ska vila platt mot armstöden och du ska ha en… Ja, 90 gradig vinkel på armbågarna.
  • Sedan bör stolen även ha ett nackstöd som är justerbart för att passa din nacke och kroppslängd. Det ska kännas skönt och avlastande helt enkelt.
  • En bonus är ett justerbart svankstöd men är inte helt nödvändigt då du enkelt kan lägga en tunn kudde i svanken. Ofta är det dyrare kontorsstolar som har justerbart svankstöd.

Bordet

Bordet fungerar i symbios med stolen och nu för tiden är det nästan en självklarhet att ha ett höj- och sänkbart skrivbord. Detta för att en varierad arbetsställning (i olika ergonomiska ställningar) är optimalt om du vill minimera ont i kroppen. Oavsett om du sitter eller står bör bordets höjd ska vara så att dina handleder kan vila mot bordet. Sitter du ner bör samtidigt dina underarmar ha full kontakt med armstöden på din stol.

Mus & tangentbord

Sedan har vi mus och tangentbord.

Musarm är tyvärr ganska vanligt och för att minimera risken för detta kan du försöka hitta en mer ergonomisk mus, testa att slappna av med handen och lägga den på bordet. Kolla då vilken form din hand har och hitta en mus som passar in i din avslappnade hand!

Sedan får du gärna också variera dig mellan att använda höger och vänster hand. Lättare sagt än gjort med många datormöss tyvärr. Något du däremot lättare kan göra är att köpa en pekplatta som du varierar med. Ibland använder du musen i höger hand, ibland pekplattan med höger hand och ibland pekplattan med vänster hand.

Tangentbordet är ofta inte en lika stor bov i “dramat om ergonomin” men vi nämner att ett tangentbord gärna får ha tangenter som är lätta att trycka på. Samtidigt är det bra om tangentbordet inte är speciellt uppvinklat, utan ligger mer platt mot bordet. Är tangentbordet uppvinklat tenderar dina handleder att få en onaturlig vinkel, ajaj!

Kroppen

Sedan har vi lite generella riktlinjer för kroppen. Tänk på att ha en stolt och rak ställning med axlarna bakåtdragna. Krumma vare sig ryggen eller nacken och låt dina ögon titta på den övre delen av skärmen eftersom dina ögon blir mindre ansträngda om de tittar lite nedåt, jämfört med helt rakt fram eller lite uppåt.

Slutligen

Ta gärna en paus varje timme, någon eller några minuter räcker. Bara du försöker röra på dig lite och ändra din kroppsställning. Givetvis är träning en annan självklar rekommendation!

Och om du misstänker att du fått ryggskott (läs här) eller har ischias (läs här) så kan du läsa våra artiklar för att lära dig mer.

0 Shares: